معرفی اندروید 14 – بالا بردن امنیت در عین امکانات متنوع برای شخصی‌سازی هرچه بیشتر

نمایش خبر

تاریخ : 1402/7/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، اندروید Android ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : اوایل فوریه 2023 گوگل نخستین نسخه پیش‌نمایش اندروید 14 را برای توسعه‌دهندگان منتشر کرد. چند ماه بعد در اواسط آوریل، نخستین نسخه بتای اندروید 14 نیز معرفی شد. اما سرانجام انتظارها به پایان رسیده و ورژن نهایی اندروید 14 آماده دریافت و نصب شده است، زیرا گوگل روز چهارشنبه 4 اکتبر 2023 (12 مهر 1402)، با انتشار مطلبی در وبلاگ رسمی خود، به تشریح ویژگی‌ها و امکانات جدید نسخه نهایی اندروید 14 پرداخت. گزینه‌های متنوع جهت شخصی‌سازی هرچه بیشتر اندروید، بالا بردن امنیت، کنترل بیشتر روی جنبه‌های سلامتی و ویژگی‌های کارآمد برای افراد کم‌بینا و کم‌شنوا از جمله مهم‌ترین امکانات جدید در اندروید 14 محسوب می‌شود.

شخصی‌سازی‌های متنوع؛ راه‌های بیشتر برای ابراز وجود خود

گوگل در آخرین رویداد Google I/O (برگزار شده در می 2023) از تلاش برای توسعه گزینه‌های جدید شخصی‌سازی اندروید مبتنی بر هوش مصنوعی مولد خبر داده بود. ظاهرا این تلاش ها در اندروید 14 به ثمر نشسته‌اند. به گفته گوگل، در اندروید 14 جابه‌جایی بین وال‌پیپرها آسان‌تر شده و کاربر به‌راحتی می‌تواند آنچه تمایل دارد در یک نگاه ببیند را به‌روزرسانی کند. در اندروید 14 می‌توانید میان‌برهای دلخواه خود (مثل اسکنر کد QR یا اپلیکیشن Google Home) را در صفحه قفل گوشی اعمال کنید. به این ترتیب، خیلی سریع و تنها با یک ضربه (tap) می‌توانید پراستفاده‌ترین کارکردهای دیوایس خود را مستقیما از صفحه قفل گوشی کنترل کنید.

در اندروید 14 قالب‌های متنوعی – با فونت‌ها، ویجت‌ها، رنگ‌ها و فرمت‌های مختلف – به صورت پیش‌فرض برای صفحه قفل در نظر گرفته شده است. نکته جالب‌تر آنکه این گزینه‌ها با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند ظاهر صفحه را به تناسب موقعیت و شرایط تغییر دهند. به عنوان مثال، چنان‌چه طبق پیش‌بینی ویجت آب‌وهوای گوشی، قرار است شرایط جوی بدتر شود، این ویجت آشکارتر از قبل خود را نشان خواهد داد.

اندروید 14 به شما کمک می‌کند تا بتوانید هنر و خلاقیت خود را به بهترین شکل – و بدون نیاز به هیچ مهارت هنری (!) – به رخ دیگران بکشید. وال‌پیپرهای هوش مصنوعی مولد در این نسخه از اندروید، با به کارگیری مدل‌های هوش مصنوعیِ تبدیل متن به تصویر، به شما کمک می‌کنند تا بتوانید وال‌پیپرهای دلخواه خود را خلق کنید. به این ترتیب، وال‌پیپرهایی که تا پیش از این دیده نشده‌اند، تنها با چند ضربه روی صفحه نمایش ایجاد حواهند شد.

البته اگر از لحاظ زیبایی‌شناسی چندان به داشتن اسمارت‌فونی با صفحات رنگارنگ علاقه ندارید، می‌توانید تم تک‌رنگ اندروید 14 را فعال کنید. این تم می‌تواند رنگ‌های ساده را به شکلی زیبا و جذاب در سراسر رابط کاربری گوشی به نمایش بگذارد.

توسعه‌دهندگان اندروید به فکر بهبود کیفیت دوربین نیز بوده‌اند. در اندروید 13 شاهد اضافه شدن پشتیبانی از ویدئوی HDR بودیم. حال، به پشتوانه این قابلیت، پشتیبانی از عکاسی و نمایش عکس‌های HDR با گزینه‌ای که گوگل از آن با عنوان Ultra HDR نام می‌برد نیز در اندروید 14 امکان‌پذیر شده است. رنگ‌های سرزنده، هایلایت‌های روشن‌تر و سایه‌های تیره‌تر از جمله مزایای Ultra HDR به شمار می‌رود. به‌علاوه، با توجه به اینکه بسیاری از نمایشگرهای اسمارت‌فون‌های کنونی از HDR پشتیبانی می‌کنند، برای برداشت و نمایش عکس‌های Ultra HDR دیگر نیازی به تغییر دادن ساختار عکس اصلی نبوده و در نتیجه کیفیت اولیه آن حفظ می‌شود.

کنترل بیشتر روی سلامتی، امنیت و داده‌ها

اپلیکیشن‌ها در ردیابی سطح سلامتی، تناسب اندام و تندرستی به کاربران کمک می‌کنند. اما مشکل اینجاست که داده‌های جمع‌آوری شده اغلب درون هر اپلیکیشنی به صورت ایزوله ذخیره شده و مانع از آن می‌شود که شما یک دید کلی و کنترل همه‌جانبه بر تمام داده‌های مربوط به خود داشته باشید. اما ظاهرا این مشکل در اندروید 14 حل شده است. قسمتی تحت عنوان Health Connect در بخش تنظیمات اندروید 14 پیش‌بینی شده که به شما کمک می‌کند تا بتوانید تمام داده‌های مرتبط با سلامتی خود را در یک جا ذخیره کنید. همچنین، داده‌های شما در امنیت کامل روی اسمارت‌فون شما رمزگذاری شده و به این ترتیب گوگل یا هر کس دیگری امکان مشاهده یا استفاده از آنها را نخواهد داشت.

نکته دیگر آنکه در اندروید 14 کاربر می‌تواند نظارت بیشتری بر چگونگی استفاده از داده‌ها توسط اپلیکیشن‌ها داشته باشد. تصور کنید یک اپلیکیشن در هنگام نصب، برای دسترسی به اطلاعاتی مثل موقعیت مکانی از شما کسب اجازه می‌کند. به لطف به‌روزرسانی‌های به اشتراک‌گذاری داده‌ها در اندروید 14، هر زمان که این اپلیکیشن بخواهد داده مربوط به موقعیت مکانی شما را به اشتراک بگذارد، شما از این قضیه باخبر شده و در نتیجه می‌توانید با اجازه دادن یا ندادن، تصمیم آگاهانه‌تری را اتخاذ کنید.

از لحاظ امنیتی شاهد یک پیشرفت دیگر نیز در اندروید 14 هستیم که به «شماره شناسایی شخصی» یا PIN گوشی مربوط می‌شود. برای ارتقاء امنیت، اندروید 14 شما را تشویق می‌کند که یک عدد 6 رقمی را به عنوان PIN گوشی انتخاب کنید. به این ترتیب، تعداد جایگشت‌های PIN از 10 هزار به یک میلیون افزایش یافته و همین امر احتمال دسترسی بدون اجازه به گوشی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. ناگفته نماند، وقتی PIN شش رقمی (یا بالاتر) را در اندروید 14 تایپ می‌کنید، دیگر نیازی به زدن دکمه enter نبوده و دیوایس به طور خودکار قفل‌گشایی می‌شود. (البته اگر PIN به درستی وارد شده باشد)

امکانات بیشتر برای کاربران کم‌بینا و کم‌شنوا

اندروید 14 امکانات متنوعی برای افراد کم‌بینا و کم‌شنوا دارد. عملکرد ذره‌بین در اندروید 14 بالاتر رفته و می‌تواند بزرگنمایی را از 100 درصد شروع کند. همچنین می‌توان از پنل جدید Magnifier Settings اندازه ذره‌بین را تغییر داد و یا تعیین کرد که ذره‌بین چه مقدار از صفحه نمایش را بزرگ‌نمایی کند. گفتنی‌ست، وقتی از یک اپلیکیشن به اپلیکیشن دیگر می‌روید، ذره‌بین غیرفعال می‌شود. اما چنان‌چه در تنظیمات دسترسی‌های اندروید، ذره‌بین را روی Keep on when switching apps (هنگام جابه‌جایی اپلیکیشن‌ها روشن باش) تنظیم کنید، این مشکل نیز حل خواهد شد.

در اندروید 14 می‌توان از کاشی اندازه فونت در Quick Settings به سرعت اندازه فونت متن را تغییر داد تا خوانش آن راحت‌تر شود. همچنین، می‌توانید با مقیاس‌گذاری فونت به روش غیرخطی – که فونت بزرگ‌تر را با سرعت کمتری نسبت به فونت کوچک‌تر بزرگ‌نمایی می‌کند – خوانش را بهبود ببخشید. فایده این کار آن است که فونت‌هایی که خودشان به اندازه کافی بزرگ هستند، بیش از اندازه بزرگ نمی‌شوند.

اشاره‌ای هم داریم به امکانات اندروید 14 برای کاربران کم‌شنوا. طبق ادعای گوگل، اندروید 14 راه‌کارهای حسی‌تری برای اتصال و تعامل با سمعک‌ کاربر پیش‌بینی شده است، مثل راه‌اندازی و نصب یک سمعک از طریق تنظیمات Accessibility. سایر ویژگی‌های اندروید 14 در این حیطه عبارتند از: ابداع روشی آسان برای تعیین مسیر صدا به خروجی‌های مختلف و همچنین امکان دسترسی سریع به کنترل سمعک از طریق میانبر. ناگفته نماند، با فعال‌سازی Flash notifications در بخش تنظیمات Accessibility & Notifications، به هنگام ورود نوتیفیکیشن، فلش گوشی با چشمک زدن این مورد را به کاربر اعلام می‌کند.

زمان عرضه

اندروید 14 علاوه بر پیکسل 8 و پیکسل 8 پرو از 4 اکتبر (12 مهر) در قالب یک به‌روزرسانی برای گوشی‌های Pixel 4a 5G و مدل‌های بالاتر – شامل Pixel Fold ،Pixel 7a ،Pixel 7 Pro ،Pixel 7 ،Pixel 6a ،Pixel 6 Pro ،Pixel 6 ،Pixel 5a ،Pixel 5 و همچنین تبلت Pixel Tablet – قابل دریافت و نصب خواهد بود. دیوایس‌های سایر برندها – از جمله iQOO، لنوو، Nothing، وان‌پلاس، اوپو، ریلمی، تکنو، ویوو، شیائومی، سامسونگ، شارپ و سونی – نیز در آینده نه چندان دور به اندروید 14 به‌روزرسانی خواهند شد.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا