گزارش Canalys از بازار اسمارت‌فون چین در فصل سوم 2023 – بازگشت آنر به جایگاه نخست، رشد فروش هواوی

نمایش خبر

تاریخ : 1402/8/12        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، کانترپوینت Counterpoint ، چین China ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo ، آنر Honor
واحد خبر mobile.ir : بر اساس جدیدترین گزارش موسسه پژوهشی Canalys، بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه منتهی به ستامبر 2023 برای دومین فصل متوالی شاهد افت نسبی بوده؛ چنان که میزان عرضه گوشی هوشمند در این بازار با کاهش 5 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 66.7 میلیون دستگاه رسیده است. تحلیل‌گران موسسه کانترپوینت نیز در گزارش خود از وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند چین به افت سالانه 3 درصدی این بازار اشاره کرده‌اند و آن را نشانه‌ای احتمالی از پایان وضعیت رکود می‌دانند. نکته جالب در آمار هر دو موسسه به وضعیت هواوی باز می‌گردد که کانترپوینت از رشد سالانه 37 درصدی فروش و Canalys از افزایش سهم بازار این شرکت خبر داده‌اند.

به گزارش Canalys، آنر با تکیه بر سبد محصول و کانال‌های فروش خود توانسته 11.8 میلیون اسمارت‌فون را روانه بازار کند و با در اختیار گرفتن 18 درصد سهم بازار، به جایگاه نخست بازگردد. پس از این شرکت، اوپو (و زیرمجموعه‌اش وان‌پلاس) با عرضه 10.9 میلیون، رتبه دوم خود را حفظ کرده‌اند. سومین تولیدکننده برتر این فهرست هم اپل است که با ارائه 10.6 میلیون آیفون به بازار چین، از عرضه سری iPhone 15 منتفع شده است. ویوو با استراتژی محتاطانه خود در عرضه و سهم بازار 16 درصدی در مقام چهارم و شیائومی با ارائه سری‌های پرفروش خود و تجربه افزایش اندک سهم بازار به 14 درصد عنوان پنجمین شرکت برتر این فهرست را به خود اختصاص داده‌اند.

میزان عرضه گوشی‌های هوشمند در چین از سه‌ماهه اول 2020 تا سه‌ماهه سوم 2023

به علاوه، هواوی نیز با کسب رتبه ششم مسیر احیای خود را از طریق عرضه سری Mate 60 شامل Mate 60 Pro ،Mate 60 و +Mate 60 Pro ادامه داده است؛ گوشی‌هایی که در اواخر آگوست و اوایل سپتامبر امسال معرفی شدند. در میان این سه محصول، Mate 60 Pro و نسخه پلاس آن خبرساز شده‌اند چرا که در ساختار آن‌ها تراشه‌ای ظاهراً ساخت داخل موسوم به Kirin 9000s با لیتوگرافی معادل 7 نانومتری حضور دارد و این مسأله برای کارشناسان از آن رو جالب توجه است که هواوی احتمالا توانسته بر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا غلبه کند.

سهم بازار فروشندگان گوشی‌های هوشمند در بازار چین از سه‌ماه سوم 2021 تا سه‌ماه سوم 2023

از نگاه لوکاس ژوانگ (Lucas Zhong)، تحلیل‌گر تحقیقاتی Canalys، رقابت‌پذیری محصولات بار دیگر به کلید رشد شرکت‌ها در چین بدل شده است. او ارائه خانواده Mate 60 هواوی را جرقه حرکت بازار می‌داند و عقیده دارد که اگر هواوی بتواند تراشه جدید Kirin خود را در آینده در مجموعه‌ محصولات رده پایین تا متوسط نیز به کار گیرد، این پتانسیل را خواهد داشت که پویایی رقابتی میان فروشندگان برتر را به نحو اساسی تغییر دهد. به گفته ژانگ «در همین حال، سری HONOR X50 با تمرکز بر دوام بیشتر به عنوان یکی از نقاط فروش جدید و منحصربه‌فرد [در بازار]، روند عرضه این شرکت را در سه‌ماهه سوم شتاب بخشیده است. اپل با سری جدید آیفون 15 ارتقاء قابل توجهی را در مسیر برآوردن انتظارات مصرف‌کنندگان به همراه داشته است. هرچند فروشندگان اندرویدی، با عرضه محصولاتی شامل Oppo Find N3 ،Oppo Find N3 Flip ،Honor Magic Vs2 ،Honor V Purse ،Xiaomi Mix Fold 3 و Huawei Mate X5 بلندپروازی‌های خود را در دسته‌بندی [گوشی‌های] تاشو نشان دادند و پیشنهادات [متنوعی] از نظر فرم فاکتور، مشخصات و طیف قیمتی متفاوت به مشتریان ارائه کردند.»

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در چین سه‌ماهه سوم 2023 (عرضه به میلیون عدد)

امبر لیو (Amber Liu)، مدیر پژوهشی Canalys در ادامه می‌افزاید: «فروشندگان و کانال‌های فروش، به ویژه از سال 2022 و تجربه رکود تقاضا و ریسک موجودی کالا، در همه سطوح از استراتژی کلان تا عملیات روزمره همکاری نزدیک‌تری پیدا کرده‌اند. فروشندگان به روش‌های مختلفی کانال‌ها را در افزایش کارایی عملیاتی یاری می‌رسانند. به عنوان مثال، آنر و اوپو با ارائه ابزارهای مالی دیجیتال به توزیع‌کنندگان کمک می‌کنند تا جریان نقدی خود را بهبود بخشند؛ در حالی که شیائومی نیز ارائه گزینه‌هایی برای خرید فروشگاه‌های Mi را به توزیع کنندگان آغاز کرده [و با] بهینه‌سازی تخصیص منابع، فعالیت گسترده‌تری را برای کانال‌های فروش فراهم ساخته است. [در واقع] فروشندگان در مواجهه با رقابت شدید [کنونی]، به طور مداوم مدل‌های جدیدی از روابط هم‌زیستی با شرکای کانال‌های فروش را تجربه می‌کنند.»

توبی ژو (Toby Zhu)، تحلیل‌گر ارشد Canalys هم در پایان گزارش با اشاره به روند عرضه و تقاضا در بازار چین می‌گوید: «بازار در سال 2023 به پایین‌ترین سطح خود رسیده، زیرا فروشندگان با دقت بسیار اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند و سیاست‌های تشویقی کانال‌ها را بهبود می‌بخشند.» از نگاه او، روند تقاضا به تدریج بهبود خواهد یافت. به گفته ژو، شرایط بازار نشان می‌دهد که با وجود چرخه طولانی‌تر تعویض گوشی، مصرف‌کنندگان همچنان به خرید محصولات با ارزش بر اساس بودجه خود تمایل دارند. از نگاه این تحلیلگر در نیمه دوم سال، حضور قدرتمند هواوی منجر به توسعه مفهومی موسوم به «اثر گربه‌ماهی» خواهد شد که به ایجاد چابکی در بازار در فضای رقابتی کمک کرده و دیگر فروشندگان نیز با توسعه سبد محصولات و ارتقای مداوم در طبقه رده بالای بازار، می‌کوشند تقاضا را افزایش دهند و جایگاه خود را حفظ کنند. Catfish Effect یا اثر گربه‌ماهی به تأثیر مثبت و انگیزاننده حضور یک رقیب قوی در بازار بر ارتقاء عملکرد رقبای ضعیف‌تر اشاره دارد.

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا