آشنایی با نسل دوم باتری سیلیکون کربنی حاضر در اسمارت‌فون Magic6 Pro آنر

نمایش خبر

تاریخ : 1402/11/18        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : باتری Battery ، فناوری نانو (نانو تکنولوژی) Nano Technology ، آنر Honor
واحد خبر mobile.ir : باتری‌های لیتیوم‌ یونی در دستگاه‌های پیشرفته امروزی، از اسمارت‌فون‌ و لپ‌تاپ تا تبلت و خودروهای هوشمند به کار گرفته می‌شوند و بیش از یک دهه است که انرژی لازم این محصولات را تأمین می‌کنند. این باتری‌ها از نظر تراکم انرژی، امنیت، دوام و کارایی بهترین ابزار در دسترس هستند، اما هنوز با یک محصول ایده‌آل فاصله بسیاری دارند؛ چرا که برای عملکرد بهینه به محدوده دمایی خاصی نیاز دارند و به ازای هر گرم وزن خود، انرژی زیادی را نگاه نمی‌دارند. در این شرایط، نیاز به باتری‌های پیشرفته‌تر به شدت احساس می‌شود. مسئله‌ای که مبنای محصول تازه آنر قرار گرفته و با فناوری آند مبتنی بر سیلیکون (silicon-based anode)، کوشیده است تا برخی از این مشکلات را برطرف کند.

پیش از هر چیز باید به این نکته توجه کرد که محصول جدید آنر همچنان یک باتری لیتیوم یونی محسوب می‌شود که در الکترود منفی آن تغییراتی صورت گرفته است. آند در باتری‌ها به طور معمول از جنس گرافیت است؛ لایه‌ کربنی نازکی که روی یک ورق مسی قرار دارد. اما در محصول تازه، از همان روشی استفاده شده که برخی از شرکت‌ها، همچون تسلا، به کار می‌گیرند و با قرار دادن سیلیکون به جای گرافیت، تراکم انرژی و دامنه دمای عملیاتی باتری را افزایش می‌دهند.

اگر تراکم انرژی را تنها مشکل باتری‌های لیتیوم یونی فعلی در نظر بگیریم، آنر استفاده از آندهای سیلیکونی خالص را ایده کارسازی می‌داند و مدعی است این ماده به صورت تئوری ظرفیت 3,579 میلی آمپر ساعت را در هر گرم ارائه می‌کند که در مقایسه با ظرفیت 372 میلی‌آمپر ساعتی نمونه گرافیتی بسیار بیشتر است. با این حال، چالش‌های مرتبط با نرخ انبساط سیلیکون، که به 300 درصد می‌رسد، آن را برای کاربرد در یک محصول مصرفی به انتخابی خطرناک تبدیل می‌کند. سیلیکون همچنین چرخه عمر کوتاه‌تری دارد و سریع‌تر از ترکیبات لیتیوم یونی مشابه تجزیه می‌شود. به همین دلیل، استفاده از این نوع باتری برای گوشی‌های هوشمند چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.

کمپانی آنر برای رفع این دشواری‌ها ترکیبی متشکل از سیلیکون و کربن ساخته که در آن هرچند همچنان گرافیت جزء اصلی است، اما با افزوده شدن سیلیکون، ساختار شیمیایی پایداری متشکل از هر دو ماده به دست آمده است. به گفته آنر فناوری هدایت لیزری Microtunneling هنگام استفاده برای آند مبتنی بر سیلیکون تفاوت عملکرد زیادی ایجاد می‌کند و با افزایش سطح تماس بین الکترولیت و آند مبتنی بر سیلیکون، ظرفیت قابل استفاده در محدوده ولتاژی پایین را بیشتر می‌کند. امری‌که به افزایش ظرفیت باتری و امکان استفاده بیشتر از شارژ موجود می‌انجامد.

شرکت چینی نسل اول این نوع باتری را اواخر فوریه 2023 میلادی همراه با اسمارت‌فون Magic5 Pro معرفی کرد؛ اما تنها در نسخه چینی این گوشی از باتری مذکور استفاده شد و مدل بین‌المللی همچنان از باتری معمولی لیتیوم یونی بهره می‌گرفت.

اینک شرکت چینی در نسل دوم این باتری که در Magic6 Pro (معرفی‌شده در ژانویه 2024) حضور دارد، یک چیپ کنترلی مستقل تازه موسوم به Power Enhanced Chip Honor E1 یا به طور خلاصه E1 نیز به باتری افزوده است که به طور مداوم جریان را بر اساس محیط و بارهای کاری بررسی و تنظیم می‌کند. این فرایند مطابق ادعای آنر، ایمنی باتری و پایداری عملکردی آن را در محیط‌های با شرایط آب و هوایی سخت (به ویژه سرما) بهبود می‌بخشد و سطح شارژ بیشتر و ارزیابی دقیق‌تری از میزان شارژ باقیمانده را در مقایسه با دیگر محصولات ارائه می‌کند. به علاوه، Magic 6 Pro به لطف بالا رفتن تراکم انرژی به یک باتری 5,600 میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده و به طور قابل توجهی از محصولات شرکت‌های رقیب با ابعاد مشابه بالاتر است. آنر در عین حال توانسته فناوری شارژ سریع 80 واتی را نیز برای این باتری در نظر بگیرد که می‌تواند در کمتر از 40 دقیقه، بدون گرم شدن بیش از حد گوشی، میزان شارژ را از صفر به صد برساند.

Magic6 Pro در حال حاضر تنها در بازار چین عرضه می‌شود و ظاهرا قرار است نسخه بین‌المللی آن در روز یک‌شنبه 25 فوریه (6 اسفند) و در جریان کنگره جهانی موبایل 2024 رونمایی شود. البته هنوز مشخص نیست که آیا مدل بین‌المللی این گوشی هم به نسل دوم باتری‌های آندِ سیلیکون کربنی مجهز خواهد بود یا این باتری همچون نمونه سال گذشته تنها به بازار چین محدود می‌ماند. البته همینک می‌توان نسل اول باتری سیلیکون کربنی آنر را در یک محصول دیگر این شرکت یعنی اسمارت‌فون پرچم‌دار تاشوی Magic V2 مشاهده کرد. این گوشی یک باتری حجیم 5 هزار میلی‌آمپر ساعتی را در بدنه 9.9 میلی‌متری خود جای داده است. به گفته افرادی که با Magic V2 کار کرده‌اند، این گوشی حتی در منطقه سردسیری مانند استکهلم سوئد و دمای 15- درجه سانتیگراد نیز توانسته شارژ خود را برای مدت طولانی حفظ کند. به این ترتیب اگر عملکرد نسل اول باتری سیلیکون کربنی حاضر در Magic V2 تا این حد قابل توجه باشد، می‌توان انتظار داشت که نسل دوم این باتری در اسمارت‌فون Magic 6 Pro تا حد زیادی ارتقا یافته باشد.

البته با توجه به تغییرات آب و هوایی و گرمایش جهانی، باید پرسید که آیا آن چه باتری گوشی‌ها را بیش از همه تهدید می‌کند، عملکرد مناسب در سرماست، یا دوام آوردن در هوای گرم؟ این نکته‌ای است که آنر تا کنون درباره آن اظهار نظری نداشته و نمی‌توان عملکرد این باتری را در آب و هوای گرم یا زیر آفتاب سوزان تابستانی به درستی با محصولات آند گرافیتی پیشین مقایسه کرد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا