معرفی Gemma – مدل هوش مصنوعی متن ‌باز گوگل برای ساخت ابزارهای AI مسئولیت‌پذیر

نمایش خبر

تاریخ : 1402/12/3        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : هوش مصنوعی Artificial Intelligence ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : کمپانی گوگل که در دسامبر 2023 از Gemini به عنوان بزرگ‌ترین و توانمندترین مدل هوش مصنوعی خود در سه نسخه Pro ،Nano و Ultra رونمایی کرده بود، در روز چهارشنبه 21 فوریه 2024 (2 اسفند 1402) نسل جدید مدل هوش مصنوعی متن‌ باز خود را با نام Gemma معرفی کرده است. این مدل جدید با استفاده از همان فناوری و مسیر تحقیقاتی توسعه یافته که پیش از این به ساخت مدل هوش مصنوعی Gemini انجامیده بود. به گفته شرکت آمریکایی، Gemma در واقع برای یاری رساندن به جامعه باز طراحی شده و مطابق استانداردهای گوگل، به توسعه‌دهندگان برای ساخت ابزارهای هوش مصنوعی مسئولانه کمک می‌کند.

ابرشرکت آمریکایی در کنار Gemma جعبه ابزار یا toolkit هوش مصنوعی زایشی مسئولیت‌پذیر (Responsible Generative AI Toolkit) خود را نیز معرفی کرده که ابزاری برای اشکال‌یابی و راهنمایی به منظور استفاده از تجربیات برتر در فرایند توسعه هوش مصنوعی را بر اساس تجارب گوگل در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

گوگل خانواده هوش مصنوعی تازه خود را در دو مدل Gemma 2B و Gemma 7B توسعه داده که در اولی هوش مصنوعی با 2 میلیارد پارامتر و در دیگری با 7 میلیارد پارامتر آموزش دیده است. هر دو مدل‌ از قبل آموزش دیده‌اند و به اندازه کافی سبک و سریع هستند که توسعه‌دهندگان می‌توانند آن‌ها را به طور مستقیم روی لپ‌تاپ یا رایانه شخصی خود مورد استفاده قرار دهند. گوگل بر این نکته تاکید دارد که هر دو مدل متن باز Gemma با وجود سبکی و کوچکی در مقایسه با مدل‌های بزرگ‌تر، در زمینه معیارهای کلیدی عملکرد بهتری دارند.

هر دو مدل Gemma علاوه بر توانمندی بالا، برای عملکرد ایمن نیز آموزش دیده‌‌اند. گوگل تکنیک‌های خودکار را برای حذف اطلاعات شخصی از داده‌هایی که برای آموزش این مدل‌ها استفاده کرده به کار گرفته است و با بهره‌گیری از یادگیری تقویتی بر اساس بازخورد انسانی، می‌کوشد از عملکرد بهینه پلتفرم بر اساس دستورالعمل‌های رفتار مسئولانه اطمینان حاصل سازد. به این ترتیب، شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان مستقل می‌توانند از Gemma برای تولید اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کنند؛ به ویژه اگر هیچ یک از مدل‌های متن باز موجود برای اهداف آن‌ها به اندازه کافی توانمند نباشند.

کمپانی آمریکایی قصد دارد در آینده نسخه‌های بیشتری از خانواده Gemma را برای به‌کارگیری در طیف وسیع‌تری از کارکردها معرفی کند. کسانی که به دنبال آغاز کار با این مدل‌ها هستند، می‌توانند از طریق پلتفرم Kaggle، ابزار Colab گوگل یا Google Cloud به این مدل هوش مصنوعی دسترسی داشته باشند. این مدل هوش مصنوعی همچنین با ابزارهای شناخته‌شده‌ای همچون MaxText ،NVIDIA NeMo ،Hugging Face و TensorRT-LLM نیز یکپارچه شده است. گفتنی است که علاقمندان می‌توانند از طریق پیوند ai.google.dey/gemma به این پلتفرم دسترسی داشته باشند.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا