آشنایی با OnePlus Watch 2 – اسمارت‌واچی با دو چیپ‌ست و دو سیستم‌عامل

نمایش خبر

تاریخ : 1402/12/10        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ور او اس Wear OS ، ساعت هوشمند Smartwatch ، اسنپ‌دراگون دبلیو 5 جن 1 Snapdragon W5 Gen 1 ، وان پلاس OnePlus
واحد خبر mobile.ir : حدود سه سال قبل بود که وان‌پلاس از نخستین ساعت هوشمند خود با عنوان OnePlus Watch رونمایی کرد. به باور برخی کارشناسان، این اسمارت‌واچ به دلیل برخی کاستی‌ها (از جمله بی‌بهره بودن از سیستم‌عامل Wear OS) تجربه ناموفقی برای وان‌پلاس بوده است. ظاهرا این شرکت چینی در صدد جبران برآمده و با عرضه یک محصول پیشرفته، قصد مطرح شدن در این بازار را دارد. وان‌پلاس روز دوشنبه 26 فوریه 2024 (7 اسفند 1402)، در جریان رویداد کنگره جهانی موبایل، از یک ساعت هوشمند جدید با نام OnePlus Watch 2 پرده برداشت که در مقایسه با مدل قبلی، به‌روزرسانی‌های متعددی را در بر دارد. در ادامه، بیشتر با مشخصات و امکانات این اسمارت‌واچ آشنا می‌شویم.

ساعت هوشمند OnePlus Watch 2 مثل مدل قبلی دارای صفحه‌ای گرد است و یک ساعت آنالوگ کلاسیک را تداعی می‌کند. به گفته شرکت سازنده، این ساعت از همان زبان طراحی سری اسمارت‌فون‌های پیشرفته وان‌پلاس 12 تبعبت می‌کند که در عین استحکام بالا، ظاهری لوکس و شکیل دارند. در اثبات استحکام بالای این دیوایس، لازم است بدانید OnePlus Watch 2 علاوه بر استاندارد نظامی MIL-STD 810H، از درجه حفاظت IP68 برای مقاومت در برابر آب و گردوخاک نیز برخوردار است. مقاومت در برابر آب تا فشار 5 اتمسفر (عمق 50 متری) نیز این ساعت را به گزینه مناسبی برای شنا تبدیل می‌کند.

بدنه OnePlus Watch 2 از استیل ضدزنگ ساخته شده که از آلومینیوم سنگین‌تر بوده و وزن ساعت را به 49 گرم (بدون احتساب وزن بند) می‌رساند. این دیوایس در دو رنگ مشکی و استیل طراحی شده و بند 22 میلی‌متری آن از جنس لاستیک فلوئورو (fluororubber) است. گفتنی‌ست، این ساعت در ابعاد 47×46.6×12.1 میلی‌متر طراحی شده است. البته، با در نظر گرفتن سنسور PPG در قسمت پشتی، ضخامت ساعت به 13.65 میلی‌متر افزایش می‌یابد. یک دکمه فیزیکی موسوم به action button نیز در سمت راست بدنه به چشم می‌خورد.

نمایشگر گرد ساعت از نوع AMOLED بوده و قطر آن به 1.43 اینچ می‌رسد. رزولوشن صفحه 466×466 پیکسل است که تراکم 326 پیکسل در اینچ را به دست می‌دهد. یکی از مزیت‌های OnePlus Watch 2 آن است که صفحه آن با پوششی از جنس کریستال یاقوت کبود محافظت می‌شود که طبق ادعای شرکت سازنده، درجه سختی آن در مقیاس موس بالای 8 است. (مقایسه کنید با الماس با درجه سختی 10 موس) حداکثر روشنایی نقطه‌ای 600 نیتی و نمایشگر همیشه روشن (AOD) از دیگر مشخصات صفحه این ساعت به شمار می‌روند. ناگفته نماند، 20 واچ‌فیس به طور پیش‌فرض در OnePlus Watch 2 فعالند و کاربر می‌تواند تا 80 واچ‌فیس دیگر را دانلود کند.

از نکات جالب درباره OnePlus Watch 2 آن است که به دو چیپ‌ست و دو سیستم‌عامل تجهیز شده است؛ پدیده‌ای که شرکت سازنده از آن با عنوان معماری دو موتوره یاد می‌کند. چیپ‌ست اصلی این ساعت Snapdragon W5 Gen 1 است که سیستم‌عامل Wear OS 4.0 را اجرا می‌کند. بهره‌مندی این ساعت از Wear OS 4.0 در مقایسه با مدل قبلی (که فاقد این سیستم‌عامل بود)، یک دستاورد بزرگ به حساب می‌آید. تراشه ثانویه ساعت نیز BES2700BP نام دارد که سیستم‌عامل سبک‌تر RTOS را در این ساعت هوشمند پیاده‌سازی می‌کند. این سیستم‌عامل، ضمن اجرای تسک‌های ساده، فعالیت پس‌زمینه ساعت را نیز مدیریت می‌کند. ناگفته نماند، 2 گیگابایت حافظه رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی برای OnePlus Watch 2 پیش‌بینی شده است.

یک باتری به ظرفیت 500 میلی‌آمپر ساعت، انرژی مورد نیاز این دیوایس را تأمین می‌کند. این باتری به استاندارد شارژ 7.5 واتی VOOC مجهز بوده و می‌توان در عرض 60 دقیقه آن را به طور کامل شارژ کرد. همچنین، شارژ کردن باتری به مدت 10 دقیقه، می‌تواند ساعت را برای یک روز (در مد اسمارت) سرپا نگه دارد.

با قرار دادن OnePlus Watch 2 در حالت Smart Mode، هر دو سیستم‌عامل فعالند. در این حالت، در صورت استفاده متعارف از ساعت (که شامل غیرفعال کردن قابلیت AOD و تنها 30 دقیقه استفاده از GPS می‌شود)، عمر باتری به 100 ساعت هم می‌رسد. اما استفاده سنگین از ساعت، عمر آن را به 48 ساعت کاهش می‌دهد. به گفته وان‌پلاس، اگر ساعت را در حالت صرفه‌جویی قرار دهید، می‌توانید عمر باتری را به 12 روز افزایش دهید. هرچند که در این حالت، سیستم‌عامل Wear OS غیرفعال شده و ساعت تنها با RTOS کار می‌کند. البته در همین حالت صرفه‌جویی نیز قابلیت‌هایی مثل ردیابی خواب، اندازه‌گیری ضربان قلب و حالات ورزشی همچنان فعالند.

از لحاظ ورزشی و سلامت، OnePlus Watch 2 شما را راضی نگه می‌دارد. بیش از 100 حالت ورزشی در این ساعت پشتیبانی شده و برخی کمیت‌های تخصصی – مثل مدت زمان تماس پاها با زمین در هنگام دو و حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2 max) – توسط این ساعت هوشمند اندازه‌گیری می‌شوند. مانیتورینگ ضربان قلب (به کمک یک سنسور اپتیکال هشت کاناله) و ردیابی خواب و استرس نیز از دیگر توانایی‌های OnePlus Watch 2 در حوزه سلامت به شمار می‌رود. تمام این موارد، درون اپلیکیشنی به نام OHealth به کاربر ارائه می‌شوند.

به لطف بهره‌مندی از GPS، ورزشکارانی مثل دوندگان، کوهنوردان و دوچرخه‌سواران می‌توانند برای مسیریابی از این ساعت استفاده کنند. گفتنی‌ست، OnePlus Watch 2 دارای GPS دو کاناله است. به این ترتیب، این ساعت امکان دسترسی به فرکانس ماهواره‌ای L5 را داشته و این یعنی داده‌های GPS در محیط‌های چالش‌برانگیزی مثل شهرها یا جنگل‌های انبوه، دقیق‌تر خواهند بود. گفتنی‌ست، GPS دو کاناله از جمله قابلیت‌هایی‌ست که در برخی ساعت‌های هوشمند پیشرفته‌تر – از جمله اپل واچ اولترا و گارمین فنیکس 7 – یافت می‌شود.

علاوه‌ بر GPS، ساعت هوشمند OnePlus Watch 2 از گزینه‌های متنوع ارتباطی مثل وای-فای، بلوتوث 5.0 و NFC بهره می‌برد. حتی با اتصال بلوتوثی ساعت به اسمارت‌فون، امکان پاسخ به تماس‌ها نیز فراهم است. البته، یکی از ضعف‌های OnePlus Watch 2 آن است که با آیفون سازگار نبوده و فقط می‌توان آن را به همراه گوشی‌های مجهز به اندروید 8 و بالاتر استفاده کرد.

ثبت پیش‌سفارش برای خرید OnePlus Watch 2 آغاز شده و این ساعت هوشمند از 4 مارچ (14 اسفند) رسما وارد بازارهای جهانی شده و با قیمت 330 یورو در اتحادیه اروپا به فروش خواهد رسید. قیمت این محصول در آمریکا 300 دلار، در انگلستان 300 پوند و در هند 25,000 روپیه خواهد بود.

منبع : OnePlus


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا