گزارش Counterpoint از بازار چین در اوایل سال 2024 – افت 24 درصدی اپل در برابر رشد 64 درصدی هواوی

نمایش خبر

تاریخ : 1402/12/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo ، آنر Honor
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research به‌تازگی گزارشی را از وضعیت فروش گوشی‌های هوشمند در بازار چین طی 6 هفته نخست سال 2024 (از 1 ژانویه تا 11 فوریه) منتشر کرد. طبق این گزارش، میزان فروش اسمارت‌فون در بازه زمانی 6 هفته نخست سال 2024 در چین، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 7 درصد افت داشته است. داده‌های Counterpoint از افت دورقمی فروش اسمارت‌فون‌های برندهای معتبری همچون اپل، اوپو و ویوو در این بازار حکایت می‌کند. پایین بودن شاخص اعتماد مصرف‌کننده و کمبود عرضه گوشی‌های برجسته و پرطرفدار، دو مورد از مهم‌ترین دلایل شروع ناامیدکننده سال نوی میلادی برای بازار اسمارت‌فون چین به حساب می‌آیند.

شدیدترین افت سالانه فروش اسمارت‌فون در شش هفته نخست سال 2024، افت 29 درصدی فروش گوشی‌های اوپو بوده و پس از آن، آیفون‌های اپل هستند که در بازه زمانی مذکور افت سالانه 24 درصدی را تجربه کرده‌اند. این میزان از افت می‌تواند بر نگرانی‌های موجود بابت کاهش تقاضا برای محصولات اپل دامن برند. بد نیست بدانید، پیش‌بینی اپل از درآمد خود برای فصل جاری تا 6 میلیارد دلار پایین‌تر از برآورد کارشناسان وال‌استریت بوده است. همچنین، ارزش سهام اپل روز سه‌شنبه 5 مارچ 2024 (15 اسفند 1402) تا 2.8 درصد کاهش داشت. به این ترتیب، سهام اپل تا به اینجای سال جاری میلادی با 12 درصد کاهش مواجه شده و از این حیث نسبت به سایر کمپانی‌های فناوری برجسته در آمریکا، عملکرد ضعیف‌تری را به نمایش گذاشته است.

منگ‌منگ ژانگ (Mengmeng Zhang)، تحلیلگر ارشد Counterpoint، چندین دلیل را برای مشکلات اخیر اپل در بازار چین ذکر می‌کند. به گفته وی، آیفون‌های رده-بالای اپل در بازار چین رقیب قدرتمندی به نام هواوی را پیش رو داشته و آیفون‌های رده میانی با توجه به قیمت‌های مناسب برندهایی مثل اوپو، ویوو و شیائومی، با استقبال چندانی روبرو نشده‌اند. به گفته ژانگ، آیفون 15 دیوایس فوق‌العاده‌ای‌ست، اما از آنجا که تغییرات چشمگیری نسبت به آیفون 14 در آن دیده نمی‌شود، مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند در حال حاضر همان آیفون قبلی خود را نگه دارند.

میزان فروش و رشد بازار برندهای عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در بازار چین در 6 هفته اول 2024 و 2023

از دیگر موارد قابل ذکر وضعیت بازار چین در 6 هفته نخست سال 2024، می‌توان به افت 15 درصدی فروش اسمارت‌فون‌های ویوو و همچنین افت 7 درصدی شیائومی اشاره کرد. در نگاه اول شاید این حجم از افت سالانه فروش برندها در بازار چین کمی غیرعادی به نظر برسد، اما به گفته Counterpoint، این پدیده به دلیل دیگری نیز مربوط می‌شود. طبق گزارش اخیر، در شش هفته نخست سال 2023 حجم چشمگیری از اسمارت‌فون در بازار چین به فروش رسیده بود که به گفته کارشناسان Counterpoint، بخشی از آن به گوشی‌های جامانده از دسامبر 2022 (به دلیل مشکلات تولید) مربوط می‌شد. همین امر موجب شده تا میزان افت فروش در شش هفته نخست 2024 (در مقایسه با شش هفته نخست 2023) بالاتر رود.

نکته قابل توجه در گزارش اخیر Counterpoint آن است که علی‌رغم افت فروش غالب برندها، هواوی و آنر تنها برندهایی بودند که میزان فروش اسمارت‌فون‌های آنها در 6 هفته نخست 2024 با رشد همراه شده است. تقاضای قدرتمند و رضایت‌بخش برای سری اسمارت‌فون‌های Mate 60 (از معدود نقاط درخشان در ابتدای سال جاری میلادی) همچنان ادامه داشته و به لطف این دیوایس‌ها، فروش هواوی در شش هفته نخست سال 2024 با رشد سالانه 64 درصدی همراه شده است. آنر نیز به رشد 2 درصدی اکتفا کرده است. لازم به ذکر است، طی 6 هفته نخست سال جاری میلادی، ویوو با در اختیار داشتن 18 درصد از سهم بازار چین، از لحاظ حجم فروش رتبه نخست را کسب کرده و پس از آن برندهای هواوی (17 درصد)، آنر (16 درصد)، اپل (16 درصد)، شیائومی (14 درصد) و اوپو (13 درصد) به ترتیب جایگاه‌های دوم تا ششم را به خود اختصاص می‌دهند.

Huawei Mate 60 Pro Plus

ایوان لم (Ivan Lam)، تحلیلگر ارشد Counterpoint، شاخص اعتماد مصرف‌کننده را از مهم‌ترین عوامل ثبات بازار می‌داند. به باور وی، «به منظور ثبات بازار، اعتماد مصرف‌کننده باید بالا برود، اما با توجه به جریاناتی که – به ویژه در بخش مسکن – در حال وقوع است، فعلا قضاوت در این مورد دشوار است.» به گفته ایوان لم، کمپانی اپل در کوتاه‌مدت گزینه‌های بیشتری برای مانور و انعطاف در بازار داشته و ارائه تسهیلات فروش آیفون که در روزهای آتی عملی می‌شود، تنها یک نمونه از آنهاست. در همین راستا، بد نیست بدانید دو هفته پیش، اپل برای فروش برخی مدل‌های آیفون در فروشگاه Tmall (وابسته به گروه علی‌بابا) تا سقف 1,300 یوان (تقریبا معادل 180 دلار) یارانه پرداخت کرد. ماه گذشته نیز آیفون‌های اپل در وب‌سایت رسمی این شرکت، با تخفیف‌هایی تا 500 یوان به فروش رسیدند.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا