معرفی شبکه Find My Device – راهکار گوگل برای یافتن دستگاه‌های اندرویدی حتی در حالت آفلاین

نمایش خبر

تاریخ : 1403/1/22        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : کمپانی گوگل در روز دوشنبه 8 آوریل 2024 (20 فروردین 1403) از فعال شدن شبکه Find My Device روی دستگاه‌های اندرویدی خبر داده است. البته مهم‌ترین بخش این شبکه، یعنی ردیاب‌های هوشمند مشابه AirTag اپل در آینده نزدیک و تا ماه می سال جاری میلادی امسال ارائه خواهند شد. شبکه Find My Device دستگاه‌های هوشمند اندرویدی را در سراسر جهان قادر می‌سازد تا نه تنها گوشی، بلکه اشیاء آفلاین مانند هدفون و دستگاه‌های ردیاب اختصاصی را نیز ردیابی کنند. این شبکه ابزارهایی شبیه ردیاب هوشمند اپل موسوم به AirTag را به کار می‌گیرد و از لحاظ عملکردی با شبکه مورد استفاده آیفون شباهت نزدیکی دارند.

شبکه گوگل به راهکار اپل و اپلیکیشن مبتنی بر آن یعنی Find My غول کوپرتینویی شباهت دارد؛ با این تفاوت که عملکرد آن با استفاده از دستگاه‌های اندرویدی و از طریق سرویس‌هایی انجام می‌شود که در گوشی‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل تعبیه شده‌اند.

گوگل در بلاگ خود از روش‌های به‌کارگیری Find My Device سخن گفته است. به گفته اریک کی (Erik Kay) معاون مهندسی گوگل از این شبکه می‌توان برای یافتن دستگاه‌های اندرویدی حتی در وضعیت آفلاین، استفاده کرد. به علاوه، دارندگان Pixel 8 و Pixel 8 Pro به لطف سخت‌افزار خاص گوشی‌های پیکسل، می‌توانند حتی در صورت خاموش بودن یا اتمام باتری نیز از اپلیکیشن Find My Device برای یافتن دستگاه خود استفاده کنند.

سال میلادی گذشته و زمانی که گوگل برای نخستین بار شبکه Find My Device را معرفی کرد، اخباری درباره چندین ردیاب جدید محصول شرکت‌هایی همچون Chipolo و Pebblebee منتشر شد که از این شبکه پشتیبانی می‌کردند. سفارش اولیه این ردیاب‌های بلوتوثی از ماه می سال 2023 آغاز شده بود و حالا پس از یک سال، دو شرکت تأیید کرده‌اند که فرایند تحویل سفارش‌ها در ماه می امسال شروع می‌شود.

در همین راستا، کمپانی Pebblebee به تازگی از عرضه تگ (Tag)، کارت‌ها و گیره‌هایی (Clip) خبر داده که به طور اختصاصی به هدف کار با شبکه Find My Device طراحی شده‌اند و قرار است در اواخر ماه می سال جاری میلادی در اختیار کاربران قرار گیرند. همچنین این شرکت از ژوئن امسال ردیاب‌های خود را از طریق فروشگاه‌ گوگل یا Google Store نیز به فروش خواهد رساند. پیش‌سفارش‌ این محصول هم اینک در وب‌سایت Pebblebee در دسترس است و تگ و کارت ردیاب به قیمت 34.99 دلار و گیره ردیاب نیز با بهای 29.99 دلار عرضه می‌شود.

Pebblebee Clip

از سوی دیگر، ارائه ردیاب‌های مبتنی بر شبکه Find My Device کمپانی Chipolo نیز در ماه می شروع و عرضه آن‌ها از روز دوشنبه 27 می (7 خرداد) از طریق وب‌سایت این شرکت آغاز خواهد شد. همچنین امکان خرید مستقیم این ردیاب از ماه جولای از طریق آمازون و دیگر وب‌سایت‌های فروش نیز فراهم خواهد بود.

بر اساس اعلام گوگل، این تگ‌ها با هشدارهای ردیابی ناخواسته در هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS سازگارند تا کاربران را از ردیابی ناخواسته محافظت کنند. علاوه بر Pebblebee و Chipolo، گوگل از همکاری با eufy ،Jio، موتورولا و چند شرکت دیگر نیز برای تولید تگ‌های بلوتوثی تا پایان سال جاری میلادی خبر داده است.

Chipolo One Point

شبکه Find My Device با محصولات خانه هوشمند Nest سازگار است و با استفاده از اپلیکیشن این شبکه می‌توان دستگاه‌های گمشده‌ای را که در نزدیکی هاب Nest قرار دارند، پیدا کرد. همچنین از طریق اپلیکیشن Find My Device کاربر می‌تواند محل قرارگیری لوازم جانبی مانند کلید یا کنترل تلویزیون را با افراد مورد نظر خود به اشتراک بگذارد و در صورت گم شدن از آن‌ها کمک بگیرد. به علاوه، اگر دستگاه گم‌شده نزدیک به کاربر باشد، می‌توان با استفاده از تگ‌های بلوتوثی که به آن‌ها اشاره شد و فشردن دکمه Find nearby در اپلیکیشن Find My Device آن را پیدا کرد.

مطابق اعلام گوگل، شبکه Find My Device از دستگاه‌هایی مجهز به اندروید 9 و پیشرفته‌تر پشتیبانی می‌کند و در حال حاضر کاربران اندرویدی حاضر در ایالات متحده و کانادا قادر خواهند بود از قابلیت‌های این شبکه استفاده کنند. همچنین غول فناوری از ارائه این فناوری برای کاربران سراسر دنیا در آینده نزدیک خبر داده است. گفتنی است که گوگل برای گسترش کاربردهای شبکه Find My Device از پیوستن هدفون‌های سونی و JBL پس از به‌روزرسانی نرم‌افزاری به این شبکه خبر داده است.

بنا به گفته گوگل «محافظت‌های چندلایه» در شبکه Find My Device پیاده‌سازی شده تا از امنیت و اطلاعات شخصی کاربران حفاظت شود. همچنین داده‌های مربوط به موقعیت مکانی به صورت سرتاسری یا end-to-end رمزگذاری می‌شوند تا به طور مثال، از ردیابی خانه یا مکان‌های خصوصی کاربر به صورت ناخواسته جلوگیری شود.

با گذشت حدود یک سال از معرفی این شبکه و پیش‌سفارش ابزارهای مبتنی بر آن، این پرسش مطرح است که چرا اجرایی شدن Find My Device از سوی گوگل این قدر به طول انجامیده است. پاسخ آن است که دو شرکت اپل و گوگل در سال میلادی گذشته ارائه استاندارد مشترکی را به منظور حفاظت از کاربران در برابر ردیابی ناخواسته در دستور کار قرار داده بودند و ظاهرا گوگل منتظر بوده تا اپل فرایند تنظیمات امنیتی مربوط به این فناوری را در نسخه 17.5 سیستم‌عامل iOS به انجام رساند؛ قابلیتی که به نظر می‌رسد به زودی و در iOS 17.5 شاهد حضور آن باشیم.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا